Per això aquesta llei.
En el context de recessió econòmica que vivim, és imprescindible trobar nous camins que permetin aprofitar millor les fortaleses i la competitivitat del teixit empresarial, sigui comercial, industrial o turístic.
Amb aquesta proposta posem un instrument a disposició de municipis, associacions i empreses per a la col·laboració público-privada que permet un nou model de gestió de les zones urbanes econòmicament dinàmiques per fer-les més viables socialment i econòmica.
Entre els seus principals objectius, aquesta iniciativa parlamentària pretén:
- afavorir la competitivitat de les empreses
- incrementar la cohesió social dels barris dins les ciutats i pobles.
- impulsar el comerç de proximitat
- reactivar els polígons industrial
- fomentar el teixit i/o els eixos turístics dels municipis.
- millorar la professionalització dels diferents sectors de l’economia, a través d’una fórmula gerencial.
- Manteniment d’un teixit de PIMES familiars que permetin generar ocupació efectiva
- Fomentar la innovació, la informació y la formació de les activitats econòmiques de proximitat.
- afavorir el desenvolupament de les indústries locals.
La proposició de llei és una aposta per tenir un instrument legislatiu que:
- inclou una nova fórmula de gestió público-privada
- reforça l’associacionisme i la solidaritat empresarial
En ells s’emmiralla aquesta iniciativa legislativa de les APEUs. Que és aplicable als sectors que sustenten l’economia catalana:
Són organitzacions amb direcció o gerència privada, creades amb l’aprovació i participació de les autoritats públiques locals quan la majoria de comerciants/empresaris d’una zona perfectament delimitada acorden mitjançant un procediment garantista de votació, generar/unificar/aglutinar-se en un projecte, pagar una quota o recàrrec obligatori amb la finalitat d’oferir serveis addicionals de promoció i revitalització d’aquesta àrea.
- El comerç i la seva contribució a l’ocupació, a la producció, perquè dibuixa el perfil de les nostres ciutats i determinant per a la qualitat de vida dels nostres conciutadans.
- La indústria, en l’entorn dels polígons industrials, com a base de futur de la sortida de la crisi.
- El turisme, com a sector en aquests moments pot semblar el tractor de l’economia catalana.
Són organitzacions amb direcció o gerència privada, creades amb l’aprovació i participació de les autoritats públiques locals quan la majoria de comerciants/empresaris d’una zona perfectament delimitada acorden mitjançant un procediment garantista de votació, generar/unificar/aglutinar-se en un projecte, pagar una quota o recàrrec obligatori amb la finalitat d’oferir serveis addicionals de promoció i revitalització d’aquesta àrea.
Inspirats en aquest model que està funcionat bé a part d’Europa i d’Estats Units, es proposa la regulació per a la creació de les Àrees de Promoció de l’Economia Urbana (APEU) que han de tenir com a objectiu comú mobilitzar els esforços econòmics i de gestió dels col·lectius empresarials i comercials.
Són funcions de l’APEU:
- La promoció o regeneració econòmica, comercial, industrial o turística de determinades zones o àrees urbanes, que ofereixen una concentració d’activitats empresarials per incrementar la captació d’inversió i augmentar la demanda.
- L’elaboració i execució dels Plans d’Actuació, previstos en aquesta Llei, als efectes de sotmetre’ls a l’aprovació de l’administració local competent i a l’obtenció del corresponent finançament.
- Millorar els graus de prestació de serveis públics municipals, així com mesures que millorin la vigilància i la seguretat dels carrers i els espais urbans així com les concentracions industrials(polígons) on es concentra el seu àmbit d’actuació.
- Promoció d’activitats a l’espai públic, publicitat i espectacles que ajudin a promocionar la seva activitat.
- La promoció i l’organització de serveis de transport complementari del transport públic, de vies d’accés, i la gestió d’espais d’estacionament.
- Elaborar polítiques de retenció i captació de negoci: guies dels principals llocs d’interès d’una determinada zona millorant les condicions que propicien la inversió, el creixement i la competitivitat
- Elaborar millores de capital públic: gestió urbanística de manteniment de la via púbica en sentit ampli (pavimentació, neteja, enllumenat, mobiliari urbà, millores zones verdes i d’altres anàlogues).
- La col·laboració amb altres administracions o altres APEU sota qualsevol modalitat acceptada en dret i en els àmbits que li són propis.
- Afavorir l’associacionisme i la participació en les polítiques econòmiques públiques i com a element vertebrador de participació ciutadana als models de ciutat
- Aconseguir portar a terme accions que complementin l’acció del govern local:
- Obtenir un valor afegit específic i temporal d’una àrea delimitada i concreta.
- Complementar els serveis més enllà dels que presta l’ens local
- Orientar i donar suport a iniciatives del sector privat que afavoreixen el desenvolupament local(creixement econòmic i regeneració urbanística)
Des de l`àmbit privat l’APEU permet:
- Desenvolupar millores en el serveis que es desitgen, que no presta l'administració o que es volen complementar i que seran una millora pel negoci ja que aporten valor afegit a l’activitat econòmica. Aquests guanys han de ser mesurables (increment i fidelitat dels clients, disminució de costos, increment de valor de l’immobilitzat, afavorir la RSE de l’empresa,..)
- Servir d’instrument per aconseguir canvis estructurals i de gestió que comporten consens i acords amb l’administració local i també entre els propis interessats
- Assolir la participació econòmica de tots els agents operadors: evitar aquells que sense participar econòmicament es beneficien de les condicions favorables que es creen i quan es prenen decisions col·lectives que impliquen un pagament per aconseguir una millora (els anomenats free riders).
- Una nova forma de canalitzar la inversió del negoci que pot donar resultats diferents de la que es fa de manera individual o en altres formes d’acció col·lectiva: professionalització, portar a terme inversions de més abast i que poden tenir interferències d’altres entitats, aprofitar economies d’escala i ampliar la RSE de l’empresa.
Definició de l’àrea (o zona geogràfica amb sector econòmic)
- Zones geogràfiques que per la seva ubicació necessiten accions complementàries d’infraestructures i de seguretat, de millora de competitivitat
- Àrees comercials urbanes: zones geogràfiques en les quals es fa un ús més intensiu dels serveis entre altres
- Zones turístiques: zones geogràfiques que a causa de l’oscil·lació del nombre de població visitant i estacional necessiten serveis addicionals per un període de temps.
- Mercats de venta no sedentària marxants: activitat econòmica que necessita d’uns serveis determinats.
- Polígons d’Activitat Econòmica (industrial), etc.
Aspectes generals i financers
• Elaboració d’un pla d'actuació i financer plurianual.
• Flexibilitat de les fonts de finançament de les actuacions.
• Contribució equitativa.
• Creació i/o adequació d’una formula tributària com a element propi local.
• Afectació del tribut al finançament de les actuacions.
• Establiment de reduccions i exempcions del tribut.
• Facilitat en el càlcul i la seva administració.
Normativa tributària
• Estatal
– Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.
– Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel que s’aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals.
• Autonòmica
– Estatut d’Autonomia de Catalunya
– Normativa reguladora del APEU
– Proposta de modificacions de les lleis vinculades als sectors específics.
Així doncs, aquesta proposició de llei de regulació de les APEU ha de permetre desenvolupar:
– L’àmbit geogràfic que delimita la zona d’actuació
– La constitució de l’associació (APEU)que actua, des de l’àmbit privat, com a promotor econòmic
– L’establiment d’un conveni entre l’associació i l’administració local
– La reglamentació de la fórmula de finançament
Retirin esmenes a la totalitat, per permetre tramitar, millorar i acordar ...
No entenem esmena totalitat de CiU ja ho va iniciar el 25/9/2012
PP comunitat de Madrid estaven estudiant-ne la implantació amb Esperança Aguirre (miri's països amb governs de dretes... q desfan els seus arguments senyor Luna).
PP comunitat de Madrid estaven estudiant-ne la implantació amb Esperança Aguirre (miri's països amb governs de dretes... q desfan els seus arguments senyor Luna).
Defugin dels tòpics i posem-nos a treballar plegats per millorar la proposta, en ponència conjunta si volen, i així oferir una solució a les associacions que fa anys que ens ho demanen....
(agraïm la Fundació Comerç Ciutadà i els experts les seves aportacions que han fet possible portar el debat fins aquí.)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada